Osteopatia to zintegrowany system opieki zdrowotnej działający w oparciu o kontakt manualny leczącego z pacjentem, mający na celu ocenę stanu funkcjonalnego, diagnozę i terapię.

Jest to terapia przeprowadzana za pomocą rąk terapeuty. Ukierunkowana jest na odzyskanie zdrowia , a nie skoncentrowana na chorobie samej w sobie. W osteopatii stosujemy podejście przyczynowe a nie objawowe ( jak w medycynie akademickiej), gdyż w rzeczywistości przyczyny bólu lub innych dolegliwości mogą znajdować się poza bolesnym obszarem, często w miejscu dość odległym.

Oceniając stan pacjenta i poszukując pierwotnej przyczyny problemów ze zdrowiem badamy i analizujemy zaburzenia funkcjonalne organizmu, które prowadzą do wystąpienia oznak choroby, bólu i innych dolegliwości.

Twórcą osteopatii był amerykański chirurg Andrew Taylor Still, który pod koniec XIX wieku odkrył związek pomiędzy równowagą funkcjonalną wszystkich struktur ciała a zdrowiem. Osteopatia, wg Stilla,  opiera się na trzech podstawowych zasadach :

1. Człowiek jest dynamiczną jednostką funkcjonalną, o której zdrowiu decydują jednocześnie ciało, umysł i duch
2. Organizm posiada mechanizmy autoregulacji i samo-uzdrawiania
3. Struktura i funkcja są ze sobą ściśle powiązane

DLA KOGO ?

Osteopatia jest wskazana dla osób w każdym wieku: od noworodków po osoby starsze, przez kobiety w ciąży i po porodzie oraz sportowców. Osteopatia zajmuje się problemami strukturalnymi (mięśniowo-szkieletowymi) , zmianami czynnościowymi narządów wewnętrznych i układu czaszkowo-krzyżowego oraz układu naczyniowego i nerwowego.

KIEDY SKORZYSTAĆ ?

Leczenie osteopatyczne jest pomocne nie tylko w sytuacji, gdy objawy już występują , ale także może działać profilaktycznie , pomagając ciału uwolnić napięcia i ograniczenia na poziomie tkankowym, zapobiegając wystąpieniu bólu. Należy wiedzieć, że na stan naszego zdrowia ma wpływ styl życia, przebyte urazy fizyczne i emocjonalne, które obecne w naszym ciele przez wiele lat (czasem od porodu i wczesnego dzieciństwa) , pozostawione bez odpowiedniego leczenia, są przyczyną dalszych przeciążeń i chorób. Osteopatyczne podejście terapeutyczne to też przekazanie pacjentowi wiedzy aby mógł uświadomić sobie swój stan zdrowia i zrozumieć, z czego on wynika.

Niemowlęta i dzieci

Kobiety w ciąży i po porodzie

Osteopatia stomatologiczna

Terapia wisceralna