Osteopatia – przywracanie równowagi i harmonii w ciele

Organizm ludzki postrzegany jest jako całość, a każda jej część składowa – w tym psychika i środowisko życia – jest powiązana z pozostałymi. Prawidłowe funkcjonowanie każdej z nich warunkuje prawidłowe funkcjonowanie całej struktury, czyli zapewnia dobre samopoczucie i zdrowie. Według tej zasady, gdy równowaga w jednym obszarze zostanie zakłócona to cały organizm na to zareaguje. Będzie tworzył obszary kompensacji i adaptacji ciała, które nie zawsze są korzystne dla dobrego samopoczucia organizmu.

Osteopatia ma na celu przywrócenie harmonii i równowagi w ciele, by umożliwić organizmowi osiągnięcie uzdrowienia poprzez wykorzystanie mechanizmów samoregulacji. Osteopata nie leczy, jego zadaniem jest pomoc organizmowi w osiągnięciu uzdrowienia poprzez eliminowanie przeszkód i blokad , pomoc w przywróceniu równowagi i odzyskaniu zdrowia.  Osteopata nie stosuje metod farmakologicznych  lecz często współpracuje z innymi specjalistami w zarządzaniu dobrostanem pacjenta, np. z dietetykiem, fizjoterapeutą, trenerem, psychoterapeutą czy lekarzem.

Na przestrzeni czasu osteopatia rozwijała swe metody i różne podejścia terapeutyczne. Do  jej rozwoju znacząco przysłużył się francuski osteopata i fizjoterapeuta Jean Pierre Barral. Opracował on specyficzną diagnostykę problemów pacjenta z wykorzystaniem techniki nasłuchu. Twierdzi on, że tkanki w ciele mają głęboką i wrodzoną inteligencję więc istotą diagnostyki i terapii jest ,, słuchanie „ tkanek za pomocą rąk terapeuty. Wprawione, wyszkolone ręce praktykującego osteopaty wyczuwają, gdzie i w którym kierunku znajdują się restrykcje, wyszukują obszary, w których ciało się nie porusza prawidłowo i poprzez prowadzoną terapię wpływają na poprawę ich funkcjonowania. Barral opracował nowe metody mobilizacji w zaburzeniach funkcji narządów wewnętrznych ( terapię wisceralną) , metody manipulacji naczyń i nerwów oraz nowe manualne podejście stawowe.

Manipulacja wisceralna wspomaga czynnościowe i strukturalne zaburzenia  całego ciała, w tym dysfunkcje mięśniowo-szkieletowe, naczyniowe, nerwowe, moczowo-płciowe, oddechowe, trawienne i limfatyczne. Jej celem jest odtworzenie, zharmonizowanie i poprawa proprioceptywnej komunikacji w ciele w celu wsparcia jego działania dla lepszego zdrowia , a tym samym rewitalizacji osób i złagodzenia bólu, dysfunkcji lub złej funkcji.

Neural Manipulation  ( manipulacja nerwów) ułatwia poruszanie się nerwów w ich  otoczeniu  – mięśniach, powięziach, rozścięgnach, narządach i kościach. Nerw funkcjonuje optymalnie tylko wtedy, gdy może swobodnie poruszać się w otaczających go tkankach.

New Manual  Articular Approach  ( nowe manualne podejście stawowe) jest to łagodniejszy i bardziej precyzyjny sposób leczenia stawów, mający zastosowanie u pacjentów odczuwający znaczny ból. Stawy mają wiele elementów – kości, chrząstkę, torebkę stawową, ścięgna, naczynia, nerwy i maź stawową. Objaw bólu jest tylko jednym z elementów dużej układanki. Przyczyna problemów ze stawami lub bólu może faktycznie znajdować się gdzie indziej, a nie tam gdzie występują objawy. W terapii tej wykorzystuje się techniki nasłuchu do oceny różnych elementów. Stawy wysyłają i odbierają sygnały z innych części ciała. Są także połączone z naszymi emocjami. Nowe manualne podejście stawowe to kompleksowe podejście do leczenia stawów. Związek między narządami wewnętrznymi a stawami nie jest powszechnie rozumiany w świecie medycyny ale koncepcja Barrala pokazuje,  jak bardzo są one ze sobą powiązane i bez zajęcia się tym wewnętrznym powiązaniem wiele problemów może  zostać nie  rozwiązanych.  Zastosowanie tego rodzaju terapii poprawia zdolność organizmu do samouzdrawiania i powrotu do optymalnego stanu zdrowia.